GURE LANGILEAK - OUR STAFF

Sarah Artis

director

Born and raised in the Boise Basque Community, Sarah is continuing her family's legacy of perpetuating Basque culture. As the granddaughter of long-time Basque radio host, Espe Alegria, Sarah is thoroughly ecstatic to be at Boiseko Ikastola, sharing the culture she is so passionate about to so many.

Sarah began at Boiseko Ikastola in the Fall of 2018, and immediately made the place reflect her loving, nurturing personality. She implemented great programs like Zoo Phonics, and The Magic Tree House book series to assist the children in preparation for Kindergarten.

Sarah's background varies which speaks to her ability to change and adapt to the daily changes in personality of the Ikastola students.

With more than 7 years of preschool experience, Sarah also has experience in marketing, training & workshops, communications, management, and networking that have proven incredibly helpful in her role as director at Boiseko Ikastola.

Julene lahuerta larrabe

Teacher

Julene Lahuerta Larrabe grew up in a small town called Gamiz-Fika in the Basque Country. Though she lives in Mungia, she often travels home to her roots in Fika.

Julene has always been surrounded by children, both personally and professionally. When she was younger, she worked as a counselor at summer camps for children with special educational needs, which undoubtedly led her to pursue her first postgraduate studies in special education.

Although Julene´s work experience has been with varying ages, she is the most comfortable with children 0 to 6. She believes these are crucial years where skills that are essential for a lifetime are developed. Julene loves being a companion to children and being a part of their achievements. She is passionate about growth and development.

What Julene enjoys most is creating and sharing moments with the people around her: playing sports, hanging out with friends and being with family. Although she treasure friends and family in the Basque Country, she is an avid adventurer and has decided to leave her comfort zone to fill her backpack with new experiences, places and people in Boise, Idaho.

[EUS] Julene Lahuerta Larrabe da bere izena eta Euskal Herriko Gamiz-Fika izeneko herri txiki batean hazitakoa da. Gaur egun, Mungian bizi arren, bertan sentitzen ditu bere sustraiak eta ahal duen guztietan bere jatorrira bueltatzen da.

Betidanik haurrez inguratuta egon da, bai eremu pertsonal zein profesionalean. Gaztetan, begirale aritu zen udalekuetan hezkuntza premia bereziak zituzten haurrekin eta honek dudarik gabe ikastola osteko unibertsitateko lehenengo ikasketak espezialitate horretan egitera eraman zion.

Bere lan esperientzia adin ezberdinekin izan bada ere, 0-6 urte bitarteko etapan formatu da gehien. Urte erabakigarriak direla uste du, non bizitza guztirako ezinbestekoak diren gaitasunak garatzen diren. Haurren bidelagun izatea maite du, beraien lorpenak eta ikaskuntzen parte izatea bere pasioetako bat da.

Bizitzan gehien gustatzen zaiona bere inguruko jendearekin momentuak bizitzea, sortzea eta partekatzea da: kirola egiten, lagunekin ateratzen eta familiarekin egoten. Euskal Herrian lagun eta familiarekin altxor preziatu bat duela badio ere, abenturazale amorratua izanik konfort zona uztea erabaki du bere bizitzako motxila, momentu eta pertsona berriez betetzeko.

Asier Beldarrain

ruiz de azua

teacher

Asier Beldarrain Ruiz de Azua was born in Amorebieta-Etxano. Basque has always been present in his life as it was his first language. He loves living within the Basque culture, which he says is the most precious treasure he has.

Asier knew at a very young age that he wanted to work with children. Initially, he was in charge of children's entertainment at Amorebieta Town Hall. His focus at Mondragon University was teaching ages 6 to 9 to make his dreams come true in becoming a primary school teacher.

After completing his studies, Asier worked in two different ikastolas in Bizkaia; Abusu Ikastola (Bilbao) and Kurutziaga Ikastola (Durango), where he taught local children.

Asier’s teaching style is very loving and full of patience. He loves being active and has always played sports, especially soccer. He enjoys being with friends and family during his spare time. He loves travel and professional development learning wherever he goes. Coming to Idaho and being at the Boiseko Ikastola is an exciting new chapter in his life bringing together the two things he loves most, Euskara and teaching.

[EUS] Asier Beldarrain Ruiz de Azua, Amorebieta- Etxanon jaioa. Txikitatik oso presente izan du euskara bere bizitzan. Ama hizkuntza euskara izan da betidanik. Eta asko maite du euskaraz bizitzea, bere esanetan berak duen altxor presiatuena da.

Gaztetatik oso argi izan du umeekin lan egin nahi zuela, horregaitik beti lan egin du umeekin zerikusi duen lanetan. Hasieran Zornotzako udaletxean umeen aisialdiaz arduratu izan da. Geroago Mondragon Unibertsitatean irakasle izateko ikasketak egin zituen, bere ametsak egi bihurtuz.

Ikasketak bukatu zituela, Bizkaiko bi ikastola desberdinetan lan egin zuen bertako umeak irakatsiz; Abusu Ikastolan ( Bilbon) eta Kurutziaga Ikastolan ( Durangon).

Asierrek beti era maitakor eta alai batean irakatsi ditu umeak , izan ere, bere ezaugarri nabarmenetako batzuk dira.

Bere burua pertsona aktibo eta dinamiko bezala definitzen du. Betidanik kirol asko egin izan du, bate ere, futbolean. Bere denbora librean maite dituen pertsonekin egotea gustoko du , batez ere lagunekin gauzak egitea. Abentura berriak bizitzea eta profesionalki garapen kostante batean egotea maite du.

Orain , etapa berri bati hasiera ematera etorri da, Boiseko ikastolara. Gehien maite dituen bi gauzak ekartzera; euskara eta irakaskuntza.